gambar 2 : Langkah pertama iaitu "Model
Pakaian"
gambar 3: Set induksi guru bersama murid-murid.
gambar 4: Langkah ke tiga murid-murid membuat
lembaran kerja.
gambar 5: Guru bersama model-model pakaian
gambar 6 : Gambar langkah ke dua iaitu padan dan
tampal
gambar 7: Langkah penutup. Guru dan murid
menilai jawapan yang betul.
Tema Pakaian
Yang ni pula..PAPERDOLLS..pakaian modern pulak..ok jgak kan..bolehlah dipelbagaikan dan tunjuk pada murid-murid kita..
LAMPIRAN
KOMPONEN
KURIKULUM KEBANGSAAN PRASEKOLAH
- Perkembangan
Bahasa dan Komunikasi
a.
Bahasa
Melayu (sekurang-kurangnya 2 jam seminggu)
b.
Bahasa
inggeris (sekurang-kurangya 1 jam seminggu)
- Perkembangan
Kognitif
- Perkembangan
Pendidikan Islam dan Moral
a.
Pendidikan
Islam ( sekurang-kurangnya 2 jam seminggu)
b.
Pendidikan
Moral (sekurang-kurangnya 2 jam seminggu bagi murid yang bukan Islam)
- Perkembangan
Sosioemosi
- Perkembangan
Fizikal
- Perkembangan
Kreativiti dan Estetika
Contoh
Jadual Sehari (210 minit)
Rutin 10 minit
Perbualan Pagi 20 minit
Permainan/Aktiviti Luar 20
minit
Aktiviti Kelas 30 minit
Rehat 30 minit
Aktviti Kumpulan 60 minit
Aktiviti Kelas 30 minit
Aktiviti Penutup/Penamat 10
minit
|
PENDEKATAN
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PRASEKOLAH
Berasaskan
konsep dan prinsip pendidikan prasekolah, tiga pendekatan pengajaran dan
pembelajaran diutamakan, iaitu :
1.
Pendekatan bermain sambil belajar
Pendekatan bermain sambil belajar
menekankan ciri-ciri berikut :-
- Aktiviti yang
mengembirakan
- Permainan bebas
dan terancang
- Kelonggaran
masa
- Percubaan idea
sendiri
- Peluang untuk
memberi tumpuan dan perhatian
Pelaksanaan pendekatan bermain sambil
belajar :-
·
Guru
perlu menentukan hasil pembelajaran yang ingin dicapai
·
Bahan
perlu sesuai dengan perkembangan murid dan berfaedah
·
Bahan
konkrit, benar dan bermakna disediakan
·
Bahan
yang digunakan akan menggalakkan komunikasi dan imaginasi
·
Permainan
menarik minat dan menggembirakan murid
Faedah pendekatan bermain sambil belajar
:-
·
Pengukuhan
kemahiran konsep-konsep pembelajaran dari umum ke spesifik (konkrit ke abstrak)
·
Meningkatkan
keupayaan konkrit
·
Bersosialisasi
dengan rakan sebaya dan orang dewasa
·
Perkembangan
sosioemosi
·
Mengukuhkan
perkembangan fizikal
·
Penguasaan
kemahiran manipulatif
·
Menguasai
daya reka cipta secara konstruktif
·
Melahirkan
dan menyatakan perasaan
·
Meningkatkan
kemahiran berfikir
2.
Pendekatan Bertema
Faktor-faktor pemilihan tematik :-
·
Satu
tajuk yang boleh merentas semua komponen
·
Bersesuaian
dan berkaitan dengan pengalaman dan kehidupan
murid
·
Bersesuaian
dengan situasi, masa atau peristiwa
·
Kemudahan
untuk mendapatkan sumber yang akan digunakan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran
·
Guru
berminat terhadap tema yang dipilih
·
Pemeringkatan
dari tema yang mudah kepada yang lebih mencabar
Pelaksanaan Pendekatan Bertema :-
·
murid-murid
diminta membuat sumbangsaran berdasarkan topik
·
kenalpastisubtopik,
pilih aktiviti yang sesuai supaya dapat membantu kanak-kanak mempelajari isi
kandungan dan menggunakan atau mengaplikasikan kemahiran yang dipelajari dalam
konteks yang bermakna
·
membina
peta minda web tema
·
rancang
dan keluarkan idea, galakkan kemahiran berfikir
·
guru
perlu fikirkan objektif setiap aktiviti dan hubungkaitkan dengan setiap hasil
pembelajaran. Jika aktiviti itu tidak membantu mencapai matlamat, aktivti itu
hendaklah ditamatkan
·
iklim
dan persekitaran bilik darjah mempunyai hiasan atau suasana yang berkaiatan
dengan tema
·
memilih
tema mengikut musim atau peristiwa
3.
Pendekatan Bersepadu
Melibatkan :-
·
kesepaduan
antara komponen
·
kesepaduan
kemahiran, kemahiran dan nilai murni
·
kesepaduan
aktiviti dalam kelas dan luar kelas
·
kesepaduan
aktiviti berfokuskan guru dan berfokuskan murid
·
kesepaduan
pelbagai kaedah dan teknik
Pendekatan bersepadu menyediakan peluang
kepada murid :-
·
mendalami
atau meneroka sesuatu topic
·
lebih
banyak pilihan dan motivasi untuk menimbulkan kepuasan belajar
·
pembelajaran
lebih aktif, mengembirakan dan bermakna
·
meningkatkan
daya imaginasi dan kretiviti
·
meningkatkan
kemahiran berbahasa
·
meningkatkan
nilai murni
4.
Teknologi Maklumat dan Komunikasi
Pendekatan ini digunakan untuk :-
·
membantu
proses pengajaran dan pembelajaran
·
memperolehi
maklumat
·
berinteraksi
dengan bahan untuk belajar sendiri dan bersama rakan sebaya
·
memperkayakan
pengalaman dan pembelajaran
PENGELOLAAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1. Aktiviti Kelas
- melibatkan
seluruh ahli dalam kelas
- aktiviti P &
P dijalankan serentak
- dilaksnakan
untuk :-
- menyampaikan amklumat
- memberi arahan dan penerangan
- sessi bercerita
- bersoal jawab
- membuat refleksi
- contoh aktiviti
kelas :-
- bercerita
- Circle time
- nyanyian/gerakan
- field trip
-bersoal jawab
- eksperimen
2.
Aktiviti Kumpulan
- murid
dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil
- setiap kumpulan
menjalankan aktiviti yang sama atau berbeza
- ahli kumpulan
bekerja secara kolaboratif untuk memperolehi hasil yang sama
- contoh aktiviti
kumpulan :-
- membentuk doh
- main pondok
- main bongkah
- cantum puzzle
- permainan tradisional
- berkebun
- penerokaan
- permaian bahasa
- kolaj/renjisan/cetakan/melukis/mewarna
- pertandingan menyusun
huruf/perkataan/gambar bersiri
3.
Aktiviti Individu
- murid
menjalankan aktiviti secara bersendirian
- interaksi murid
dengan bahan
- murid berpeluang
mendapatkan perhatian secara personal daripada guru
- contoh aktiviti
individu :-
-
melukis
gambar
-
menyusun
bongkah
-
menggunting/menampal
-
menguntai
manik/bunga
-
mengenakan
butang baju
-
membaca
buku kecil/kad bacaan
AKTIVITI SEHARI DI
PRASEKOLAH
Rutin
Aktiviti
yang dilakukan setiap hari dan tidak ada kaitan dengan tema
- menyambut
ketibaan murid dengan mesra
- menyusun kasut
dan beg
- mengambil
kedatangan murid
- membersihkan
diri selepas makan
- perhimpunan pada
awal minggu
- peraturan di
dalam dan di luar kelas
Perbualan Pagi
Bertujuan
untuk mewujudkan suasana kesediaan dengan :-
- murid berkongsi pengalaman
atau bahan bersama rakan dan guru (show and tell)
- guru menerangkan
aktiviti yang akan dijalankan pada hari itu
- menggerakkan
interaksi dan komunikasi antara guru dan murid
Permainan/Aktiviti
Luar
Dijalankan
di luar kelas. Bertujuan untuk :
·
meningkatkan
kemahiran motor kasar
·
mendedahkan
kepada cahaya matahari dan udara segar
·
peluang
untuk pengalaman penerokaan ruang luas
·
prihatin
kepada aspek keselamatan
·
penerapan
nilai murni dan kepekaan kepada persekitaran
Aktiviti Kelas
Guru
akan menjalankan aktiviti-aktiviti berikut mengikut rancangan yang dirancangkan
:-
- bercerita
- aktiviti fizikal
di luar kelas
- membuat lawatan
di sekitar sekolah
Aktiviti Kumpulan
- murid
dibahagikan kepada kumpulan lebih kecil bagi menjalankan pelbagai aktiviti
serentak
- boleh bertukar
aktiviti selepas lebih kurang 20 minit
- murid belum
bersedia untuk bergerak ke aktiviti lain, harus dibenarkan untuk
meneruskan aktiviti tersebut
Rehat
- menikmati
hidangan makanan berkhasiat dan seimbang
- mengamalkan
nilai murni seoerti membaca doa, bekerjasama menghidang, mengemas selepas
nakan dan menggosok gigi
- menjalankan
aktiviti bebas secara senyap
seperti melihat buku bergambar dan mendengar muzik perlahan
Aktiviti
penamat/penutup
· mengemas peralatan dan mastikan kebersihan kelas
· murid duduk bersama guru di dalam bulatan atau separa bulatan
· membuat refleksi terhadap apa yang telah dipelajari pada hari itu
· mengemas peralatan dan mastikan kebersihan kelas
· murid duduk bersama guru di dalam bulatan atau separa bulatan
· membuat refleksi terhadap apa yang telah dipelajari pada hari itu
Salam. Puan mohon download 2 tajuk aktiviti untuk kanak-kanak sebagai panduan. terima kasih ya Puan.
ReplyDelete