PERSEDIAAN
MENGAJAR PRASEKOLAH
Nama Prasekolah : Prasekolah 2 Seri Beroleh
Masa :
9.00 – 9.30 pagi (30 minit)
Jumlah Murid : 25 orang
Tema :
Negara Saya
Tunjang :
Ketrampilan dan sosioemosi ( Modul Bertema)
Kemahiran :PSE 3.1.6 : Menyatakan kelainan dan kepelbagaian keperluan dalam masyarakat seperti pakaian
Objektif :
Pada akhir pengajaran pembelajaran kanak-kanak dapat :
i. Menyebut
nama pakaian dengan sebutan yang betul.
ii. Memadankan
nama pakaian dengan pakaiannya.
iii. Memadan nama pakaian dengan gamabr di dalam lembaran kerja.
iii. Memadan nama pakaian dengan gamabr di dalam lembaran kerja.
Pengalaman Sedia Ada : Kanak-kanak pernah melihat
jenis-jenis pakaian mengikut kaum seperti kaum melayu, cina dan india.
Penyerapan : Bahasa Melayu, Awal Sains, Kreativiti dan Estetika
Penerapan Nilai : Kerjasama, mengikut peraturan dan bertoleransi.
KB : Membuat Inferens
Fokus MI :
Kecerdasan fizikal dan kognitif.
Bahan : Buku skrap pakaian,jenis pakaian (3 kaum), kad nama pakaian
Langkah/Masa
|
Aktiviti
|
Bahan/Catatan
|
Set Induksi
(3 minit)
|
- Guru bersoaljawab dengan murid tentang
kaum di Malaysia.
- Guru bersoaljawab dengan murid tntang
jenis pakaian mengikut kaum melalui pengetahuan sedia ada mereka.
Guru mwemberi arahan agar murid membentuk
dua kumpulan.
-Murid melihat buku skrap yang diberikan
oleh guru bersama rakan-rakan. Guru bersama murid membaca nama pakaian yang
terdapat pada buku skrap itu.
|
-Buku
skrap (pakaian)
|
Langkah 1
(5 minit)
|
-Guru menunjukkan model pakaian mengikut
kaum melayu, cina dan india yang di
pakai oleh 6 orang murid.
- Model pakaian itu ditunjukkan satu
persatu dengan “Baju Melayu sehinga Sari”.
Murid menyebut setiap satu nama pakaian
tersebut.
|
Model
pakaian mengikut 3 kaum.
|
Langkah 2
(10 minit)
|
- Kanak-kanak dibahagikan kepada dua kumpulan.
- Permainan padan dan tampal.
-Di dalam kumpulan tersebut, kanak-kanak
diberikan dengan kad nama pakaian.
-Kanak-kanak tersebut perlu menampal kad
nama itu pada pakaian yang telah di pakai oleh rakan mereka.
Guru akan mengerakkan model pakaian satu
persatu , kemudian kanak-kanak perelu
memikirkan nama pakaian dan menampalkanpada pakaian tersebut. Langkah ini di
ulangi sehingga model pakaian yang ke enam iaitu sari.
|
Kad nama.
Model pakaian
KBKK : Membuat Inferens
|
Langkah 3
(10 minit)
|
- Guru memberi lembaran kerja kepada
kanak-kanak.
- Murid perlu menjawab lembaran kerja
tersebut iaitu “ Padankan nama pakaian dengan gambar pakaian dengan betul”
- Setelah itu murid memegang kertas
lembaran kerja mereka.
|
Kad gambar
Lembaran kerja
|
Penutup
(2 minit)
|
- Guru dan kanak-kanak bersoaljawab tentang
teka-teki bertemakan pakaian yang dipelajari tadi iaitu
“Apakah saya”.
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
pengajaran dan pembelajaran:
Saya merupakan guru Prasekolah. Saya
merasa tidak puas hati dan kecewa apabila melihat murid kelihatan pasif ketika
pembelajaran dilaksanakan. Saya
dapati mereka ini terlalu sukar untuk menguasai kemahiran mengenal, mengecam,
menyebut dan mengingat setiap pelajaran yang diajar. Terfikir di hati saya mengapa perkara ini sukar untuk
diatasi. Justeru itu, saya merasakan saya perlu memikirkan satu kaedah
yang menarik dan bersesuaian dengan
kemahiran mereka agar masalah dapat diatasi.
Hal ini
dapat dibuktikan melalui pemerhatian saya didalam kelas, apabila saya memberi
latih tubi menyebut nama pakaian, ada dikalangan mereka masih tidak boleh boleh
menyebut, juga apabila saya meminta
mereka mengulagi semula perkataan yang disebut, 16% daripada mereka selalu
tertinggal untuk menyebut nama pakaian dengan betul. Ini kerana mereka tidak
pernah bersekolah tadika sebelum ini ataupun mereka tidak pernah melihat
mahupun menyebut nama pakaian sebagai contoh cheongsam, dhoti dan samfoo.Pada
pendapat saya ini adalah perkataan baru untuk mereka. Ada di antara mereka yang
menyebut perkataan tersebut dengan sebutan yang salah.
Sebelum
ini saya telah mencuba dengan menggunakan kaedah latih tubi menggunakan kad
imbasan yang disebut tetapi sesetengah murid ini masih tidak dapat menguasai
kemahiran dengan betul. Oleh itu sekiranya saya tidak mencari kaedah yang
bersesuaian, menarik dan senang bagi
mereka, pasti masalah ini akan terus berlanjutan.
Saya telah merancang slot pengajaran dan pembelajaran
sebelum sesi pengajaran berjalan. Pada awalnya saya memulakan dengan set
induksi, saya menyoal murid jenis kaum yang terdapat di Malaysia . Terdapat
beberapa orang murid dapat menjawab soalan saya dengan betul. Di sini saya dapat menilai bahawa anak murid
saya ada juga yang belum pernah melihat dan menyebut nama pakaian yang akan di
tunjukkan dalam sesi pengajaran ini.Untuk menjadikan sesi pengajaran ini dapat
difahami oleh murid-murid, saya menunjukkan kepada anak murid ‘BUKU SKRAP’ yang
bertemakan pakaian tradisional. Saya menunjukkan satu persatu gambar yang
terdapat di dalam buku skrap itu. Kemudian, saya membentuk 2 kumpulan dan
memberikan satu kumpulan dengan 2 buku skrap. Di sini murid dapat melihat
gambar pakaian dengan lebih dekat dan juga dapat mengetahui kaum yang terdapat
di Malaysia.
Seterusnya, saya merancang langkah pertama dengan
memperlihatkan kepada anak murid saya “MODEL PAKAIAN” . model pakaian ini
adalah 6 orang murid yang memakai pakaian tradisional mengikut kaum melayu,
cina dan india.Sewaktu model pakaian memperagakan pakaian mereka, guru menyebut
nama pakaian satu persatu. Murid mengikut sebutan nama pakaian dengan bimbingan
guru.Murid-murid nampak lebih seronok dengan melihat rakan mereka memakai
pakaian ini. Guru melihat terdapat beberapa orang murid tidak memberi perhatian
terhadap sesi pengajaran, guru menyebut semula nama pakaian satu persatu
kemudian murid mengulangi sebutan perkataan. Dalam sesi pengajaran saya boleh
mengaitkan teori perkembangan intelektual dalam pengajaran kerana teori ini memberi
inspirasi dan panduan berguna kepada pendidik kerana memberikan gambaran yang
menakjubkan berkenaan dunia pemikiran murid.Sekiranya guru dapat mengesan dan
membantu murid untuk mengatasi kekurangan atau kelemahan di dalam perkembangan
pemikiran mereka, maka proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih
berkesan.
Oleh
kerana Piaget menyarankan bahawa kanak-kanak belajar melalui pengalaman dan
melakukan aktiviti secara hands-on,
penyediaan persekitaran yang menarik dan merangsang pembelajaran adalah
penting. Persekitaran yang kondusif adalah penting untuk membolehkan
kanak-kanak mencipta pengetahuan secara tidak langsung. Untuk tujuan ini,
penggunaan makmal, bengkel dan teknologi yang interaktif sangat berguna bagi
menggalakkan perkembangan kreatif kanak-kanak. Sebaliknya, penghafalan maklumat
dan pembelajaran bahasa secara latih-tubi ditolak sama sekali oleh Piaget.Selain
itu juga kanak-kanak sangat berminat dengan aktiviti seni dan kreatif. Aktiviti
seni dan kreatif memberi peluang kepada kanak-kanak untuk merealisasikan
imaginasi mereka di dalam pelbagai cara. Ini termasuklah aktiviti seni seperti
melukis, mewarna, kraf tangan, muzik, nyanyian, drama, puisi, membentuk arca dan
sebagainya. Kanak-kanak seronok melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti kreatif
dan estetika, yang paling penting guru haruslah sentiasa bersedia dan membuat
perancangan yang teliti terutamanya dalam menyediakan bahan yang ingin
digunakan untuk sesuatu aktiviti kerana perancangan yang baik membantu
kelancaran pengajaran dan pembelajaran.
Dalam langkah dua, murid di bahagikan kepada 2 kumpulan
besar. Setiap kumpulan diberi 6 kad nama pakaian. Saya memberitahu kepada anak
murid bahawa kita akan bermain permaian ‘padan dan tampal’. Saya akan
mengerakkan model pakaian, kemudian murid akan mengambilkad nama pakaian yang
betul dan menampal pada model tersebut.dalam aktiviti ini, murid menunjukkan
prestasi yang baik dan kemahiran yang di rancang adalah berkesan.Setelah murid melakukan aktiviti ‘padan dan tampal’,
saya menyebut sekali lagi nama pakaian yang dipeljari pada hari ini. Teori ini
juga penting untuk membantu guru mengembangkan konsep pemprosesan maklumat
kerana perkembangan kognitif individu dapat digambarkan sebagai suatu proses
perkembangan yang berterusan dalam sistem pemprosesan maklumat. Proses kognitif
adalah termasuk persepsi, perhatian, ingatan dan menguji hipotesis yang saling
berkait di dalam proses pengembangan bahasa khususnya kemahiran membaca.
Kecemerlangan kognitif kanak-kanak bukan sahaja dapat dilihat dalam bentuk
hitungan nombor sahaja, malah tetap diperlukan di dalam bidang sastera, budaya
dan sosial serta lebih banyak berkaitan dengan kreativiti.
Dalam pengajaran saya, saya memberi ujian pra kepada
murid dengan memberi satu lembaran kerja iaitu murid perlu memadan nama pakaian
dengan gambar yang betul. Murid melakukan aktiviti sendiri.Dalam aktiviti ini, yang mendapati
bahawa 5 orang murid ada melakukan kesalahan memadankan nama pakaian dengan
gambar. Saya membimbing murid yang menghadapi kesukaran untuk memnadankan nama
pkaian dengan gambar dengan menggunakan ‘MODEL PAKAIAN” .Saya mengingat semula
nama pakaian dengn menunjukkan kepada rakan mereka.setelah selesai menjawab,
murid duduk di bahagian sesi pengajaran tadi untuk bersoaljawab tentang ujian
pra yang dilakukan sebentar tadi. Saya ada mengambil beberapa lembaran kerja
anak murid untuk di jadikan contoh jawapan. Murid yang mendapat jawapan yang
betul akan di berikan peneguhan positif seperti tepuk dari rakan dan juga
perkatan baik.
Dalam
tindakan susulan, saya seharusnya memperkembangkan idea yang lebih kritis. Saya
akan menggunakan model pakaian ini dengan lebih lagi agar murid dapat memahami,
mengenal dan menamakan pakaian tradicional tersebut. Selain itu juga penambah
baikan, saya akan menggunakan teknologi maklumat (ict) iaitu power point yang
bertemakan pakaian tradisional ataupun murid menjawab soalan menggunakan
komputer. Dalam slaid power point itu juga saya akan menayangkan gambar dengan
lagu perayaan.Ini adalah kerana kanak-kanak pada era sekarang lebih pandai
menggunakan komputer. Penggunaan ini dapat menarik minat murid.apabila kita
dapat menarik minat murid proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan
dengan lancar.
No comments:
Post a Comment