Tingkahlaku
dan emosi kanak-kanak adalah suatu perkara yang berlainan namun saling
berkaitan antara satu sama lain. Kanak-kanak adalah insan yang jujur dan
tidak bijak menyembunyikan perasaannya. Sebab itulah kanak-kanak bersifat telus sehingga ia boleh menjadi saksi kejadian dalam prosiding mahkamah.
Carl
Rogers (1999) menekankan bahawa seseorang individu bertingkah laku
mengikut persepsi diri sendiri dan keadaan. Sekiranya individu itu
mempunyai konsep diri yang positif maka berupaya berinteraksi dan bertindak dengan lebih yakin.
Menurut
Garry Martin & Joseph Pear(2003), tingkah laku juga merangkumi
aktiviti, aksi, prestasi, bertindakbalas, tindakan, dan reaksi. Dari
segi teknik pula , tingkah laku adalah aktiviti yang melibatkan
otot-otot, kelenjar (glandular) dan aktiviti elektrik oleh setiap organ.
Pada dasarnya t/laku adalah apa sahaja yang diperkatakan atau dilakukan
oleh individu.
Menurut Lewis M.Beaker(2001) tingkah laku adalah sebarang
perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar
atau separa sedar. Tingkah laku adalah manifestasi fizikal sebarang
sikap yang berasaskan nilai-nilai tertentu.
Menurut
Al-Ghazali tingkah laku manusia mempunyai tujuan agama dan kemanusiaan.
Tingkah laku manusia mempunyai ciri-ciri iaitu setiap tingkah laku
manusia adalah berasaskan dorongan serta tujuan. Dorongan atau motivasi
itu berasal dari dalam diri manusia itu sendiri. Ianya didorong oleh
keperluan fisiologi atau emosi seperti rasa lapar atau cinta kepada
Allah.
Emosi
pula adalah suatu ekspresi perasaan atau naluri yang kuat seperti
gembira, sedih, marah, sayang, cemburu dan lain-lain. Perasaan ini pula
selalunya akan diluahkan melalui tingkah laku sama ada tingkah laku
positif mahu pun negatif.
1.0. MODEL PENGURUSAN TINGKAH LAKU
1.1. Model Asertif Center (1976)
Model
Asertif Lee Center (1976) menekankan peraturan dalam bilik darjah
sebagai satu langkah mengurus tingkah laku murid. Peranan guru adalah
memastikan semua murid dapat mengikuti segala peraturan agar sesi
pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan lancar. Dengan cara
ini, guru dapat mengajar tanpa sebarang gangguan manakala murid dapat
belajar dengan selesa.
Guru
yang asertif adalah tidak pasif dan juga tidak agresif. Tetapi guru
asertif adalah guru yang konsisten dan tegar dalam mengambil tindakan
yang sesuai ke atas tingkah laku murid berpandukan peraturan yang telah
digariskan. Model ini lebih kepada menghukum murid jika melangggar
peraturan. Sebagai contoh, guru mencatat nama murid yang suka mengganggu
guru ketika sedang mengajar dan kemudiannya memangggil penjaga murid
datang ke sekolah untuk berjumpa guru. Mungkin cara ini berkesan hanya
untuk seketika dan bersifat luaran. Kebanyakkan murid prasekolah keliru
jika model pengurusan Center ini dijalankan di sekolah. Ini kerana
mereka tidak jelas mengenai kesalahan sebenar yang mereka lakukan.
Tambahan pula, disiplin yang ditekankan hanyalah berkesan jika ia berada
di sekolah kerana takut dihukum. Mereka tiada kesedaran dalaman dan
tidak membantu murid bertanggungjawab terhadap sesuatu perkara.
1.2. Model Terapi Glasser
Model
ini adalah suatu pendekatan motivasi dalaman yang membimbing
kanak-kanak ke jalan yang dipilih. Pembimbing akan memberi pilihan
uuntuk murid memilih dan memberitahu risiko dan akibat pilihan tersebut.
William Glasser percaya bahawa sekiranya keperluan kanak-kanak
dipenuhi, kanak-kanak tidak akan melanggar peraturan. Ini bermakna jika
sekolah dan keluarga memenuhi keperluan kanak-kanak, mereka akan berasa
dihargai dan selamat. Keperluan yang dimaksudkan oleh Glasser adalah
kuasa, kebebasan dan berjenaka atau keseronokan.
Sekolah
harus melibatkan murid dalam memilih sesuatu perkara. Contohnya guru
harus bertanyakan mengenai bahan bantu mengajar yang akan digunakan pada
esok hari. Murid akan berbincang secara bimbingan guru sama ada
menggunakan aktiviti permainan, LCD, kad imbasan dan sebagainya. Mereka
akan mempunyai perasaan memiliki( sense of belonging) dan
seterusnya seronok dalam pembelajaran. Begitu juga dengan peraturan
dalam kelas, kanak-kanak harus dilibatkan dengan penggubalan peraturan
kelas serta membuat perjanjian kelas akan menuruti segala peraturan yang
dibuat. Peraturan yang dibuat bersama akan membuatkan murid berasa
bertanggungjawab kerana mereka telah menggubal sendiri peraturan
tersebut. Tanamkan semangat cintakan kelas melalui pelbagai aktiviti
seperti menghias kelas. Cara ini dapat mewujudkan rasa memiliki dan
murid akan sayang kepada kelas. Kesan posotif daripada itu, guru akan
kurang mengenakan hukuman manakala murid akan seronok ke sekolah setiap
hari.
1.3. Model Ginott
Ginott
percaya bahawa pengelolaan iklim mempengaruhi tingkah laku. Beliau
memperkenalkan 6 konsep dalam model ini iaitu berkomunikasi dengan
murid, menggalakkan disiplin kendiri, tidak melabel murid, tidak menilai
murid terlalu awal, menyebut nama murid dan menggalakkan penglibatan
murid.
Menurut
Ginott, guru perlu menggunakan bahasa atau arahan yang jelas serta
bersopan. Komunikasi adalah kunci kepada hubungan guru dan murid. Murid
akan berasa selesa dan dihargai meskipun mereka telah membuat salah.
Murid akan berusaha untuk belajar daripada kesilapan jika guru memahami
situasi murid. Ginott juga berpendapat, guru harus mengelakkan hukuman
terhadap murid sebaliknya bercakap dengan murid yang bersalah. Guru juga
dinasihatkan agar tidak menggunakan kata-kata kesat apabila murid
melakukan kesalahan kerana ini akan menimbulkan dendam terhadap guru.
Murid harus dibimbing daripada dikritik atau dipersalahkan. Ini kerana
mereka masih keliru dengan perkaran yang dilakukan sama ada ianya betul
atau salah. Murid juga akan berasa gembira dan dihargai apabila guru
memangggil namanya dan bukannya dengan panggilan “kamu”,”awak” atau
“kau”. Elakkan melabel murid contohnya “Tina, mana buku latihan
awak?Awak ni pemalas la!”. Kata-kata ini akan menyebabkan murid merendah
diri dan menganggap kata-kata guru itu benar. Kesannya, esok dan
seterusnya murid itu tidak melakukan kerja rumah dan enggan ke sekolah
kerana percaya bahawa dirinya malas. Selain itu, beliau percaya disiplin
adalah proses berterusan yang perlu dilalui sepanjang hayat.
1.4. Model Bandura
Bandura
percaya bahawa manusia belajar daripada pemerhatikan dan peniruan
perlakuan orang lain. Pemerhatian model penting dalam pembelajaran.
Peneguhan dalam pemodelan dapat mendorong pembelajaran. Dalam uji kaji
anak patung Bobo, jelas menggambarkan bahawa kanak-kanak adalah insan
yang suka meniru. Jika kanak-kanak sering melihat tingkah laku agresif,
kemungkinan besar kanak-kanak itu juga agresif. Begitu juga sebaliknya.
Dalam uji kaji tersebut kanak-kanak yang melihat seorang dewasa memukul
anak patung tersebut akan memukul 2 kali ganda kuat dan kasar daripada
model tersebut. Sebaliknya, kanak-kanak yang tidak mempunyai model hanya
berdiam diri sahaja tanpa mengapa-apakan patung tersebut. jelaslah
bahawa guru dan orang dewasa harus menjadi contoh yang baik dalam
mengacu tingkah laku positif kanak-kanak. Jika ibu bapa seorang yang
santun dan berbudi bahasa, maka anak mereka juga akan meniru kesantunan
ibu bapanya.
The Best Slots | Casino Roll
ReplyDeleteThe 바카라 사이트 best slots at Casino wooricasinos.info Roll. If you love table games, to play ventureberg.com/ blackjack, https://febcasino.com/review/merit-casino/ you have to bet twice for the dealer https://tricktactoe.com/ to win. The dealer must