Aktiviti Kemahiran Motor Halus
Kemahiran motor halus memerlukan
pergerakan otot-otot kecil, biasanya koordinasi dengan mata, tetapi juga
termasuk pergerakan lidah dan bibir, menggerakkan jari-jari kaki dan
koordinasi kaki-mata Kemahiran motor halus biasanya juga digunakan untuk
tujuan berkomunikasi, kedua-dua fungsi dan ekspresif, misalnya menulis
atau menaip teks, manipulasi peralatan atau membuat kerja-kerja seni.
Semasa
berumur 3 – 5 tahun, kanak-kanak biasanya membuat banyak kemajuan dalam
membina kemahiran motor halus dan kecekapan tangan. Walau bagaimanapun,
kemahiran ini masih memerlukan masa, kesabaran dan banyak latihan.
Kemahiran motor halus termasuk:
• Kawalan motor okular– kebolehan mata untuk mengikut dan memberi tumpuan ke atas objek di dalam ruang penglihatan.• koordinasi tangan-mata – kebolehan untuk melaksanakan aktiviti dengan tangans, berpandukan mata memerlukan ketepatan dalam penempatan, arah, dan kesedaran ruang .
• Koordinasi kaki-mata – kebolehan untuk melaksanakan tindakan dengan kaki, berpandukan pandangan mata.
• Kecekapan tangan – kebolehan dengan tepat memanipulasi tangan dan jari-jari untuk menulis dengan kemas, melukis, kemahiran menaip dan sebagainya.
• Stereognosis – kebolehan untuk mengenal pasti objek yang tidak dapat dilihat menggunakan deria sentuh.
• Persepsi Tactile – interpretasi informasi dipindahkan melalui jari sehingga ke otak.
Untuk
kanak-kanak mengembangkan kemahiran motor halus yang baik, ia juga
memerlukan kemahiran sokongan yang diperlukan untuk menjadi lebih baik
perkembangkannya. Sebagai contoh kanak-kanak perlu mempunyai kekuatan
dan kecekapan tangans dan jari-jari sebelum mula memegang a pensel
secara betul dan mula membuat aktiviti menulis. Ini boleh membantu
mengelakkan cara menggenggam pensel yang salah.
Membina Kemahiran Motor Halus
Tidak
kira berapa cekap anak anda pada tahap mana-mana kemahiran, selalulah
menggalakkan dan motivasi mereka dengan pelbagai galakan positif untuk
meningkatkan kebolehan mereka.
Ingat,
setiap individu memiliki keunikan kekuatan dan kelemahan. Saya percaya
di dalam hidup ini kita semua perlu belajar untuk memperbaiki kelemahan
diri dan boleh diterima, berikan imbuhan untuk mereka di mana perlu
sementara memusatkan permerhatian menggunakan, membina and menikmati
kekuatan dan bakat.
Tidak
semua orang sempurna. Tujuan melakukan aktiviti stimulasi ini adalah
untuk membantu anak anda mengembangkan setiap kebolehan potensi uniknya,
bukan untuk over-stimulate atau cuba untuk membentuknya menjadi
super-babies!
Di bawah
ini adalah beberapa cadangan untuk melakukan aktiviti yang boleh anda
lakukan dengan anak anda untuk mengembangkan kemahiran motor halus.
Walaupun ia secara umum, anda boleh menyesuaikannya bergantung kepada
tahap kebolehan dan umur anak anda.
1. Aktiviti manipulasi:
1.1 Manipulasi doh: menggentelnya menjadi bola-bola kecil, memintal menjadi doh yang panjang dan sebagainya.
1.2 Mengoyakkan kertas menjadi cebisan kecil– menggunakannya untuk kolaj atau menggumpalnya menjadi sebiji bola.
1.3 Memintal surat khabar menggunakan kesemua tangan dalam satu masa untuk mengembangkan kekuatan otot.
1.4 Menguntai manik atau makaroni.
1.5 Aktiviti menguntai.
1.6 Memotong menggunakan gunting, menggunakan cengkaman yang betul.
1.7 Manipulasi penyepit baju untuk mengutip objek-objek kecil.
1.8 Bermain fingerplays.
2. Aktiviti sensori
2.1 Melukis menggunakan jari atau manipulasi terhadap benda-benda cecair dengan jari-jari dan tangan misalnya bermain lumpur, melakar menggunakan sos tomato (kicap) di atas pinggan.
2.2 Mengutip objek-objek kecil dengan jari-jari, seperti pegboard pegs, bijiran dan sebagainya.
3. Aktiviti untuk mengembangkan keseimbangan atau stabiliti
3.1 Berjalan seperti kereta sorong, berjalan seperti ketam, bergayut di taman permainan untuk mengembangkan kekuatan bahagian atas badan.
3.2 Bekerja di atas permukaan mendatar seperti papan hitam atau easel di mana memerlukan pinggang untuk dibengkokkan baik untuk membina kemahiran motor halus.
Posisi badan yang
tegak menggalakkan posisi pinggang yang stabil untuk mengembangkan
pergerakan ibu jari yang baik, kekuatan otot-otot motor halus dan
menggalakkan penggunaan kedua-dua otot-otot tangan dan bahu
Jika
anda tidak mempunyai papan hitam atau easel di rumah, tampal keratan
akhbar atau bahan bercetak ke atas dinding dan biarkan anak anda melukis
dan menconteng di atasnya.
Biarkan
dia melukis bulatan besar, menggunakan seluruh tangan. Biarkan dia
melukis garisan lurus melintang di lembaran kertas dari atas ke bawah,
menegak dan melintang dalam kedua-dua arah, menggunakan keseluruhan
tangannya.
No comments:
Post a Comment